måndag 8 juni 2009

Westinsfiske med pappa

Igår åkte jag iväg med farsgubben och hämtade båten och förflyttade den ut till tavle. Passade på att fiska lite med mina nya Westinare som fick bli en del av min betessamling i helgen och pappa ville använda sin nya knutlösa håv han inhandlat till att landa nån större abborre. Det blev ett par gäddor under turen men ingen riktig storlek. Hade nån kring 4-5kg som var framme och knuffade på betet men det var nog det största vi såg till. Hade tre stycken som bara var framme och dunkade till betet med stängd mun, helstörande sånt där. Säger som Trumman i gäddfeber "Jag har sett fenomenet förr, dom är bara framme och stöter till betet" med en skön stockholmsdialekt.

Tre nya feta Westinare. Skrovmål för gäddan!

Kvällens absolut roligaste var nog när jag skulle prova gången på ett av mina beten (Westins jätte) och bara la ut betet 3 meter från båten och började veva in det. Jag hann ta två vevtag så kom en gädda, på kanske 2kg, och dunkade in i vobblern, stenhårt från sidan. Sånt där som får ens hjärta nästan att stanna varje gång det händer, man är så oberedd på det. Pulsrus från 70 till 200 på en sekund. Helkul ändå. :D Ikväll blir det nog fiske i älven med Dabbe då han slutat jobba.

Inga kommentarer: