torsdag 25 juni 2009

Trög, trögare, älven!

En enkel sammanfattning av onsdagens fiske, "trögt". Vi tänkte att värmen kanske fått gäddorna att bli ännu aktivare som då senaste värmeböljan slog till, vattentemp på drygt 16, men gäddorna lyste med sin frånvaro. Jag hade med mig gäddmete ut och körde med levande mört utan något resultat. Ja, det gick trögt hela kvällen.

Lilla flötet guppar runt. Kom och ta mörten, komsi, komsi!

Vi tänkte åka ut ikväll och köra men det blev "vilodag" från fisket. Istället var jag hos Dabbe och nallade lite mäsk. Ska blanda ihop lite och köra efter id och braxen i Finland nästa vecka. Ja, på söndag åker jag till Finland. Flugfiske två dagar i Kuusamo efter öring och sik och sedan blir det tre dagar i Kokkola där jag ska, förutom att träffa släkten, prova på fisket efter id och braxen. Har bara fiskat efter abborre och gädda där tidigare men har sett att det finns gott om id och braxen där så varför inte prova? Får se om jag tar mig ut nåt mer innan Finlandstrippen, eventuellt en sväng på lördag. Skitfiske!

2 kommentarer:

Mats Söderholm sa...

Tjena, läste att du skulle iväg! Vad gillar iden att äta, den tog vår mask då vi var ute efter matborre!
Ha en skön resa med mycket skitfiske!
M

Markus Burström sa...

Tjenare Mats, id kan du ta på många typer av beten men vanligast är nog mask eller majs. Även cocktails används ofta där man blandar tex. mask och majs eller maggots och majs.
Även bröd går bra att fiska id med.

Jonas Frej, som jag fiskade med i Umea Pike Open, från SK Hellfish har skrivit en bra artikel om just idfiske på fiskesnack och den hittar du här, http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=29821