måndag 22 juni 2009

Jakten på älvkrokodiler

Igår blev det en skön kväll på älven. Jag och Dabbe drog iväg efter att jag jobbat klart. Vi var ute i båten kring 16.00 och gäddfisket gick lite bättre för oss ikväll, åtminstone under de första fisketimmarna. Vattentempen hade stigit till lite drygt 14 grader på sina håll och det verkade vara just där de huggvilligaste gäddorna stod. Vi började fiska med lite jerkbaits där vattnet värmts upp lite. Jag hade en stöt ganska snabbt, sedan hade dabbe en stöt och efter det blev det dubbelhugg.

Dagens dubbel!

En ganska bra start ändå. Vi fortsatt att nöta och dabbe tappade tyvärr en lite större precis intill båten medans jag lyckades landa två lite mindre gurkor.

En vacker gröning som föll för en firetiger-jerk.

Vi hämtade sedan upp "Rubbade Robert" vid Ica Maxi som i vanlig ordning hade med sig sin feta kamerautrustning och sin oturs-auro som gör honom fisklös. Ska dock nämnas att denna Rubbade Robert nyligen varit i Azorerna och bänt barracuda. Vi fortsatt att fiska där jag och Dabbe slutat utan resultat.. skumt det där. Efter färgbyte på betet lyckades jag nita fast två gäddor och Robert passade då på att ta några läckra gäddbilder. Oturs-auran kanske endast påverkar vidskepliga?


Sedan drog vi ut mot djupare vatten och då åkte bullarna på och så kom det plötsligt upp gädda för alla i båten, utom för mig då som inte kan ta gädda på bulldawg. Jag bytte ut min bulldawg mot en sjunkzalt och blev det fisk direkt, konstigt det där. Roberts oturs-aura måste försvunnit för han fick ju landa fisk ikväll. Det var inga jättar men Robert fick landa en gädda som vägde kring 5kg kanske? Efter att ha dängt ett tag blev det sedan ett snabbt stopp i öbacka-hamnen där kaffe och korv från statoil fyllde på energiförrådet.

Robert poserar med sin gädda och Dabbe fotar.

Vi åkte ut igen och nötte efter våran paus och jag fick kontakt med en gädda nästan direkt men sedan blev fisket riktigt trögt i och med att kvällens kyla och mörker började krypa fram. Micke och Macke som också varit ute under kvällen kastade in handduken och åkte hem efter en kväll med trögt fiske, vilket vi också gjorde lite senare. Nästa pass blir på onsdag!

På väg hemåt!

Inga kommentarer: