söndag 14 juni 2009

Ute och dängde lite igen!

Eftersom att jag var så dålig på att fota igår så tänkte jag bjuda på lite fler bilder idag. Vi var ute på älven idag och dängde lite igen, jag och four finger fred eller Dabbe som han annars kallas. Hade inte planerat att fiska idag men när Dabbe frågade mig kunde jag ju inte säga nej. Lite varmare i vattnet, regn i luften och NO vind. Kändes ju som att man skulle kunna få nåt idag va?

Vi dängde lite med "bullarna" utan resultat och provade sedan fiska av lite kanter. Bytte spö och dängde lite med sjunksalt vilket gav resultat direkt. "Smack i bitarna" som buster säger.

Kanske inte den största men den första.

Vi kom in på lite grundare vatten och just en buster åkte på då. Tredje kastet så small det till ordentligt. Ett riktigt stum-hugg. Tog tvärstopp, som när man sätter betet i en sten, vilket jag också trodde att jag hade gjort. Men sen så kom de klassiska stötarna från fisk och då förstod jag att det var en gädda. Nu till det hemska i denna historia. Precis när jag hade kastat ut mitt bete så kastade dabbe sitt bete över min lina och när jag gjorde mothugg trasslade sig hans lina i min. Vi fick ta lösa ut det lilla trasslet från min lina vilket gav fisken lite löslina samtidigt som den försökte ruska ur betet ur munnen. När vi väl fick bort trasslet kunde jag börja jobba med gäddan. Den var redan då nära båten och precis när jag ser den och säger "Den är fin", så gör fisken en rusning och betet bara släpper från käften. Troligtvis satt den pissdåligt efter att den fått löslina. Tråkigt!

Nå väl bara att bita ihop, det finns ju fler gäddor i älven och ingen 10 var det heller .. men fin! Vi fortsatt att nöta med bull dawgsen och efter att jag krokat in i femtioelfte stocken bytte jag ut mjukbetet mot en sjunkzalt som direkt resulterade i en gädda. En fin slips!

För er som inte vet det, när vi fiskare pratar om "en slips" då är det
en gädda i den här konditionen vi pratar om.


Vi bytte plats och dabbe beslöt sig också för att prova lite zalt. Vi fiskade av ett grundområde där dabbe också fick ta en go gädda på sin papegojzalt. Kort efter det slutade vi att fiska för då kom moln mörka som om de kom från mordor in från havet.

Dabbes gädda som föll för en klassisk papegojzalt.

Dagens roligaste fångst måste ha varit en bull dawg som jag lyckades få upp med en av mina stora shadar. Jag tror att det är makkes bulle som tidigare blivit avskalad av en gädda. Nå väl, den är återfunnen. Nu kan väl du makke vara snäll och ta upp min shad som jag några kast senare blev av med? :D
Makkes begagnade bulle? snacka om udda fångst.

4 kommentarer:

Mats Söderholm sa...

Det är inte så tokigt med pisseväder! Har du båt i älven eller är det trailer och åka omkring?

Slipsar ska man hänga i ribban och det är odugliga målvakter som inte räddar bollar!
Skitfiske!
M

Markus Burström sa...

Nä, så länge det inte är jättekallt och ösregnar gör det inte mig nåt. Finns ju bra kläder och man är ju inte gjord av socker eller snö heller.

Vi använder oss av Dabbes båt som är stationerad i älven och min båt används då man åker på turer runt i kring, som annars ligger i tavle. Den går att köra på taket så den är smidig att "kasta upp" och bara köra iväg och lägga i vid bästa möjliga plats. :)

Pirkko sa...

Det var en fin "slips". Du ser rätt så nöjd ut och det är kul :).

Markus Burström sa...

Ja hellre en "slips" än gäddlös :D