lördag 6 juni 2009

Gäddfiske med Dabbe

Det var kallt ute, nordlig vind och 6-9 grader i luften. Har varit så några dagar nu vilket säkerligen gjort fisket lite trögare, annars vet jag inte vad jag ska skylla på! :-D Förra helgen var det riktigt varmt och då blev säkert fisken mycket aktiv men nu i och med temperaturfallet började väl gäddorna att tjura. När jag kom hem från fisket idag var det 8,9 grader i luften, utan vindavkylning, till skillnad mot förra helgen då det var 25.

Bara att ta i och dänga iväg!
Det här var precis innan jag tog på
mig en jacka och bytte ut kepsen mot en mössa!


Nå väl, helt fisklösa blev vi inte men det gick trögt idag. Jag hade nåt större följe in till båten och ett par påslag och gäddor som nafsade på mina mjukbeten, de flesta fiskarna verkade vara riktigt försiktiga. Metoden som funkade idag var sakta trolling och riktigt långsamt hemtagna beten. Provade att köra lite gäddfluga idag men då fisken verkade stå på botten och jag bara hade flytlina med mig ut blev det inte alltför mycket nötande med det.


Dabbe krokar av en av dagens gäddor.

Tyvärr tappade jag dagens största precis vid båten, sånt är lite grinigt. Nu var det inget monster men ändå surt förstårs då det är en fin gädda. Den damen föll för min koi-karp.

Lite gädd-tuggummi!

Har skruvat isär min lågprofilrulle ikväll. Ska måla om den tänkte jag. Lägger nog upp lite bilder här på bloggen, nån före- och efter-bild. Ja, det blir förstårs fler pass i veckan efter gädda. Är ju ledig ända till på fredag. Kanske blir det pysseldag imorgon och fiske på måndag, man får väl se. Sen börjar det kanske bli dags att mäska för id- och braxenfisket också?

Inga kommentarer: