söndag 2 augusti 2009

Gädd- och idfiske

Efter att ha varit på Nolia och kikat på diverse fiskeprylar och stoppat i oss var sin nybakt munk åkte jag och Dabbe hemåt för att packa alla prylarna för en helkväll på älven.

Det var fler ute den här kvällen och alla ville ha den bästa platsen!

Vi började med att prova gäddfisket i älven för att se om man kunde lura upp några större gäddor, tex. den Dabbe själv haft på under fredagen men tyvärr var det otroligt segt fiske.

Vad kan gå fel med en sån här fin predatorutrustning och ett hemmagjort bete?

Vi dängde och dängde. Provade grunt, provade djupt, provade snabbt och långsamt men inget ville flörta de små grisarna. Det var inte för än vi vände skutan hemåt och körde lite trolling som en mindre gädda klev på. Vid 21.00 var i tillbaka hemma hos Dabbe och tog nya prylar, den här gången metprylarna.

Dagens enda gädda, wooh!

Vi åkte ned för att köra lite idfiske istället och det gick mycket bättre, åtminstone första timmen. Under de första 15 minuterna hade vi landat 2 idar var men efter det blev det bara några ströfiskar och under kvällens sista timmar, 23.00 - 01.30, var det i princip helt dött.

Godsaker!

Fyra idar var kom upp utan någon märkvärdig storlek. Nya tag idag förhoppningsvis. Det har precis slutat regna så jag kanske tar mig ut ändå. För övrigt måste jag skaffa mig en avkrokningsmatta, är less på att fiskarna jag krokar av i håven vid strandkanten skvätter massa äckligt, gjyttjigt vatten på mig!

Nattfiske vid älven.

Inga kommentarer: