söndag 9 augusti 2009

Idfiske.. igen!

Ja, då var det lördagkväll och helgledigheten ett faktum. Jag passade på att smyga (cykla) iväg till älven för att meta id. Tyvärr gick det otroligt segt ikväll med bara 3 landade idar samt en tappad. Vägde ingen av dem utan jag mätte dem endast och släppte sedan tillbaka dem i plurret igen. För att en id, nu under sommaren, från Umeåälven ska passera storfiskeregistreringsvikt bör den vara åtminstone 55cm så allt som är under 50 eller ju så pass där i kring släpper jag tillbaka direkt för att lägga så lite tid som möjligt per fisk, skonsammare för dem. Jag hade tyvärr några missade hugg men det kan lika gärna ha varit gräs eller dylikt, var mycket skräp i vattnet trots att vattennivån är lägre nu än tidigare.

Imorgon sadlar jag om, gör en liten utstickare, och åker iväg och provar på lite mer abborrfiske. Det blir mete med levande betesfisk samt fiske med jigg. Kliver upp 08.30 imorgon och åker ut och fixar betesfisken med Dabbe och sen startar jakten på abborre 1.6kg+!

Fyllde på med lite jiggar inför morgondagen, detta blev dagens "gott och blandat"-godispåse.

Dags att sova och ladda om batterierna inför abborrfisket!

Inga kommentarer: