onsdag 26 augusti 2009

Lite närmare reg, kanske?

Var ute igår kväll en kortare sväng och fick tre idar men ingen i närhet av drömgränsen 2.7kg. Tog mig några idar närmare storfiskregistrering i alla fall, förhoppningsvis. Satt drygt 2 timmar och metade och alla tre fiskarna fick jag under en halvtimme, var väl nåt stim som kom in då. Annars var det dött.

Ja det är så dom ser ut.
Efter en snabb
avkrokning och mätning fick den simma åter.

Var inne på blixt igår också och nu hade de fått in isotopes, och vad i helskotta är det då tänker ni säkert? Det är nämligen självlysande stavar man fäster på sin quivertip för att lättare se napp, eller överhuvudtaget se napp då det är kolsvart ute. Jaha, vad är då quivertip? Jo det är en mjuk topp (finns i olika mjukheter, vanligast är 2, 3 och 4 oz) som används vid bottenmete och är alltså den sista biten längst ut på spöet och sitter där för att indikera napp. Då fisken tar krokbetet och linan spänns märks detta på den extra mjuka spötoppen. Som ett flöte fast istället är det spötoppen som indikerar nappen, get it? :)

Självlysande Isotopes på min quivertip gör det möjligt att se nappen i kvällsmörkret.

Får se om jag hinner ta ett pass på torsdag innan jag åker en snabb tur till ljusvattstjärn. Det är bara att nöta på!

2 kommentarer:

Jonathan sa...

Kostar isotopes fortfarande 179kr?

Markus Burström sa...

Nä nu kostar de 185kr!!! :<