söndag 23 augusti 2009

Ja, då var det dags igen.

Ja då var man hemma igen från ännu ett idpass. Missade det värsta regnet precis, skönt det. Åkte ut kring 20.00 själv ikväll då alla andra var upptagna och Jonas kände sig lite krasslig, var billös, och hade ingen lust att hoppa upp på cykeln och trampa iväg med rossliga lungor.

Nå väl jag cyklade ner till älven och satt mig där och började fiska. Har jag tid att nöta efter en reg. så ska jag ta den tiden. Det ger inget att sitta hemma, läsa FiskeFeber och drömma om stora fiskar. Nä man måste ha kroken i vattnet om drömmen ska bli sann. Jag var då inte helt själv vid älven för som vanligt hade man änderna som sällskap och musik hörde jag från stadens evenemang. Det kunde varit värre. Kvällen började med en hel del smånapp men inget riktigt hugg. Tog ett tag innan kvällens första id satt, en rätt fin id som var drygt 50 cm men som dock saknade buk (~2kg). Jag fortsatt att nöta och mörket började lägga sig över Umeå stad.

Knatte, Fnatte och Tjatte älskar majs och räkor

Fick ta på mig min pannlampa då det började bli svårt att se kroken när jag skulle agna om. Det fortsatt att vara trögt fiske men sedan hände något glädjande, jag hörde en bil stanna i närheten och plötsligt kom två pannlampor "gåendes" i mörkret. Jonas och Mange hade hittat till älven. Hur bra som helst, nu fick man sällskap och kvällen var räddad. Det är trist att sitta helt själv om det är trögt men sitter man i goda vänners sällskap så gör det inte så mycket om det inte hugger frekvent.

Huggen gick som vanligt i perioder och det kom då upp mer fisk ikväll/inatt än igår. Ikväll var det jag som vann ligan om flest arter, vem som fick störst vet jag inte. Jag landade id, brax men även gädda på bottenmetet. Det är inte speciellt vanligt men det händer att man får gädda på bottenmete då man riktar fisket efter annat. Ofta går linan av om man inte varit snabb med krokningen och krokat dem i mungipan, vilket är förståerligt då gäddans mun bara är tänder.

Krokodilen som föll för mina bottenmetade majskorn återhämtar sig.

Jag säger som jag brukar efter varje idpass "Några idar närmare min reg". Dags att sova, klockan är 03.22, ska bara äta lite brie. ;-) Frågan är om man ska fiska id eller gädda imorgon? Godnatt!

6 kommentarer:

Jarkko Riikonen sa...

Jag känner på mig att den kommer upp snart ;)
Själv ska jag testa ny sjö idag efter gädda och räknar med minst en 10+ :P

Markus Burström sa...

Härligt!! :) Ja, jag vill verkligen ha min reg. på id snart så jag kan gå över till nästa art. Bara att nöta!

Jonathan sa...

Snart sitter iden där! Känner igen det där med änderna, vi har en familj vid vårt swim också :P

Markus Burström sa...

Ja, det är bara att nöta på men det har ju gått mycket segare på sistone!

Jonathan sa...

jepp, det verkar som om det har stigit rejält med havsid, de kan se stora ut men saknar umeälvsryggen, jag fick en på 56cm som såg ut att väga 2,5-2,7 kg den vägde 2,33...
Det där med ljusvattstjärn lät trevligt, ska du dit med nå fler eller?

Markus Burström sa...

Jo, kommit upp ett par kring 56-57 som väg 2.1-2.3. Bedrövlig! Tänkte åka upp med min flickvän och hennes föräldrar som har stuga där men nu blev det inställt. :/