lördag 22 augusti 2009

Skam den som ger sig!

Vi är inte många (men vi är vackra), som sitter ute en fredagkväll till 02.00 och jagar stora idar vid älven. Ikväll var det trångt vid den lilla mäskplatsen men tyvärr inte av fisk utan av metnördar som slogs om trekilos-idarna, men stämningen var lika god för det.

Mikael Meijer som mest verkar sova, enligt hans klubbkamrater, gled förbi med sin fulladdade pannlampa och sa några väl valda ord i mörkret bakom oss (ungefär som Greger, brandchefen på brandstationen i NileCity), "Här har ni en hel älv att fiska i men ändå trängs ni fyra personer på en yta av fem meter." Så sant men nu var vi bara tre stycken som fiskade och sällskapet gör mycket. Anti satt mest och åt och drack och detta gjorde han tills hans nyfunna stol från haparande brakade ihop. Sedan fick han pussla ihop den med lite tackelboxar och tillslut kunde han luta sig tillbaka, tända en cigarett och njuta av den sköna höstkvällen (han fiskade alltså inget då fisket var så otroligt segt).

Jonas, Anti och Mange stirrar ut i mörkret.

Fisket gick som sagt trögt. Jag landade endast två Idar, Jonas en och Mange som stod för flest arter ikväll fick Gärs, Braxen och Abborre men tyvärr var ingen fisk stor nog för att uppnå den magiska storfiskregistreringsgränsen. Imorgon blir det nya tag men jag behöver lite ny mäsk, krokar och isotopes så det kommer att bli ett besök på blixt i hopp om att det finns nåt vettigt där.

En Id på 2.05kg återfår friheten.

Ska passa på att säga grattis till Mange som tog sin andra regid, men sin första i Umeå, i onsdags natt på 2.725 gram. Bild hittar ni här på fiskesnack.

Nu har de förresten hittat mannen som drunknade i älven. Han hittades mellan öbacka strand och strömpilen (källa vk.se) där vi är ute med båt och fiskar rätt mycket faktiskt, skönt att jag slapp hitta honom. Nä nu ska jag ta en dusch innan jag lägger mig. Att cykla hem med alla prylarna är småjobbigt speciellt då jag var klädd för en kyligare kväll, känns som att jag var klädd för ismete. Det är då lättare att ta av än att ta på har jag lärt mig. Godnatt, nya tag imorgon!

Inga kommentarer: