lördag 15 augusti 2009

Spinnfiske i skitgäddälven

Jag och Dabbe bestämde oss för att åka ut och prova lite spinnfiske ikväll då det gick så segt för honom och Micke med metet igår. Sagt och gjort, efter middagen bryggde jag en kanna kaffe att ta med mig ut för att orka bända alla gäddor som vi skulle landa ikväll. Inget kaffe = ingen fisk, det har jag lärt mig av bröderna Andén.

Det var kallt i luften, klart i vattnet och helt fiskfritt. Vi drev med strömmen och kastade efter gädda helt utan resultat. Jag började först med mitt egna specialbete men bytte sedan till fegisen (skitmörten) som man alltid kan slänga på då man fått dåligt förtroende för sina egna beten men även den svek mig ikväll. Vi visste ju att det alltid var jobbiga gäddor inne vid våran mäskplats så vi åkte dit för att få nåt. På Dabbes första kast över platsen högg kvällens första snipa som klev av intill båten. Efter det var det en snipa som anföll min topper men då jag såg hela fisken och hugget var jag "lite" för snabb med själva mothugget så fisken hann knappt röra vid betet. Jag får skylla på mina ninjareflexer men det var kanske lika så bra det för snipor var vi ändå inte ute efter.

Gör mothugg snabbare än sin egen skugga?

Efter det började det eviga harvandet efter större gädda, vi provade allt. Vi till och med körde trolling med 4 spön utan något resultat, inte ens en snipa hängde på. Vi dängde lite mer med bullar för det ska ju alltid funka. Med bullen fick jag först upp en gammal rostig huggkrok för att sedan sätta bullen i botten för evigt. Vi sket i detta och styrde skutan in till stadskajen och köpte ett skrov istället, kvällens höjdpunkt kanske?

Vi skämtade lite om att det enda man kanske skulle få ikväll var väl personbästa på ett lik då (ur VK) "En vuxen man vadade ut i älven och sedan försvann", nä fyfan! dags att sova och vakna upp imorgon och inse att jag är ledig i två veckor. Skepp och hoj!

"A woman who has never seen her husband fishing,
doesn't know what a patient man she married."

Inga kommentarer: