måndag 3 augusti 2009

Predatorfiske

Ja, ikväll blev det predatorfiske med Dabbe. Tanken var att vi skulle bedriva mete med levande betesfisk efter abborre och gädda. Jag stod för abborrfisket och Dabbe för gäddfisket. Dabbe hade suttit ett tag och metat mört innan jag kom och han hade lyckats få upp två riktigt stora mörtar. Vi åkte ut med båten mot våran mäskplats där jag skulle fånga lite fisk för mitt mete. En mäskboll och ett kast med kastnätet och plötsligt hade jag mellan 50-100 löjor... helt sjukt. Jag och Dabbe fick stå och ta lös löjor ur kastnätet under ett par minuter och förvånades över hur effektivt kastnätet var. Nu när man lärt sig kasta med det är det helt klart värt att ha med för att fånga betesfisk med.

Efter att ha hällt ur all fisk, massor av fisk, satt det
fortfarande fast en del betesfisk i mitt kastnät.

Sedan blev det då gädd- och abborrfiske. Vi förflyttade oss och slängde ut mört och löja. Ingen verkade hemma då plötsligt Dabbes flöte försvann. Dabbe väntade med mothugget några sekunder och när han väl gjorde det satt en urstark gädda på kroken. Vi var båda säkra på att det var en stoor fisk då den inte kom upp till ytan samt gjorde ett par rusningar, en riktigt stark sommargädda. Då den väl kom upp visade det sig att det inte var den stora gäddan vi hoppats på och efter en snabb vägning kunde vi konstatera att gäddan vägde 5.77kg.

En fin stark sommargädda.

Efter att jag satt en bottom bouncer i botten (den gick av då jag skulle bogsera upp den) så bytte jag spö till jerkspöt och hängde på min hemmagjorda "crazy jerk hot lime", som den nu kallas i Dabbes båt. Den visade sig fungera ypperligt för tredje kastet smällde en 3-3.5kg gädda på. Ett riktigt kul hugg där jag såg hela hugget, betet, fisken, ja allt. Hur kul som helst att få ta fisk på egentillverkade beten. Gången är jag riktigt nöjd med, går att styra och trixa lite mer med än de vanliga busterbetena.

En "Nessie"-bild på gäddan som slukat mitt bete.

Det blir att lägga mer krut på metet framöver då det ändå är så segt fiske efter predatorer i älven och även tillverka lite mer egna beten för att sedan göra en ordentlig comeback på gädda. Idfiske imorgon kanske om väder, regering osv. tillåter. Så måste jag ju ha mig en ny håv.. suck!
Dags att sova och drömma om feta fiskar.

1 kommentar:

Pirkko sa...

Vad kul och se att kastnätet funkar! Jag var lite tveksam när jag såg dina övningar på gräsmattan i Finland där du fick den. Men nu finns det bildbevis på att du kan både kasta den och fånga betesfisk med den :).