onsdag 12 augusti 2009

Nytt årsbästa från älven

Ja, då var det äntligen dags för ännu ett idpass. Jag som tidigare letat efter en ryggsäck behöver inte längre leta. Min kära flickvän hade glömt bort att hon hade en jättebra ryggsäck som hon inte använder som jag hittade på vinden igår. Det är ingen 70liters men den fungerar ypperligt för lite metprylar, så den packades ikväll och följde med mig ut. Skönt att inte behöva hänga saker på cykelstyret!

I vanlig ordning kastade jag ut några mäskbollar på platsen och började sedan att rigga sakerna. Då jag väl hade gjort i ordning allt och kastade ut så högg det nästan direkt en mindre id på 47cm som snabbt fick simma åter. Riktigt trevligt med så snabbt hugg. Mikael Meijer som bloggat/bloggar för fiskejournalen hade varit ute igår med andra ur Hellfish och visst fått en del Braxen och ikväll skulle även jag få landa en Braxen och för mig blev det då årets första bralle.

Vanligtvis tas braxen på majs, maggot eller mask (eller kombination av dessa) men de hugger även ibland på räka och liknande som min bralle som föll för en riktigt god budgeträka från Willys. Eftersom att jag inte vägt någon Braxen tidigare så var jag självklart tvungen att väga denna för att ha ett personbästa att slå. Det var inte det lättaste att ta foto på sig själv med en fisk kan jag lova. Klicka igång självutlösaren, springa till fisken, plocka upp den, hålla den rätt (se till att den inte sprattlar, jo jättelätt) och sedan låta kameran ta ett kalasbra kort. Heja! Nå väl, jag fick en bild på min första vägda Braxen i alla fall. Skön Braxen-start!

Kanske inte den största men den första. En härlig
Braxen som föll för en bottenmetad räka pressade
vågen till 2.83kg, bronsreg.


Och det var självklart jättekul att få ta en Braxen även om fotosessionen kunde gått lite smidigare. Sedan kom det in gädda på mäskplatsen, vilket är väldigt vanligt då det är så mycket betesfisk inne, som gjorde att fisket i princip dog helt. Dabbe kom förbi lagomt till när det slutat nappa. Han fick landa en mindre id innan vi packade grejerna och styrde skutan hemåt (jag kastade upp cykeln i hans båt så slapp jag cykla hela vägen hem, tack).

Återutsättning av Braxen

Ja, man får väl se när nästa pass blir av. Vill komma ut så fort som möjligt och fortsätta jakten på min reg-id. Två dagar kvar på jobbet och sen är jag ledig i princip två veckor, undra vad man ska fördriva tiden med då?

"Nothing makes a fish bigger than almost being caught. ~Author Unknown"

6 kommentarer:

Jarkko Riikonen sa...

Och alltid lika glad på bilderna :P
Grattis till toalocket! ;)

Markus Burström sa...

Haha, jag hade svårt för att se glad ut faktiskt, var väl för koncentrerad :D Jag lovar att ge då jag tar en reg eller en större fisk. :P

Anonym sa...

Ledig i 2 veckor... du kanske sku fiska lite då?!
Själv har jag hela nästa vecka ledig, vi kanske sku ta ett par pass ihop då.
Du får höra av dig om du är sugen.


/Makkes (marcus)
http://fiske.makkes.se

Markus Burström sa...

Hade varit kul med ett pass. JAg och Dabbe var ute ikväll utan någon framgång. Mer bulle fast i älvbotten!

Anonym sa...

Enda kvällen till veckan som jag inte kan är på torsdakväll, ska iväg å få mig en draglossare svetsad då.
Du får ringa när/om vilken dag som passar dig, Dabbe har mitt tel.


/Makkes (marcus)

Markus Burström sa...

Yes, då knycker jag det av honom!