söndag 23 augusti 2009

Gäddfiske med farsgubben

Ja, idag var det då dags för fiske igen. Jag funderade om jag skulle fiska id eller gädda men kände faktiskt för att göra en avstickare från idfisket, bara köra nåt annat, så valet föll på gädda ikväll. Jag åkte ut till föräldrarna i tavle för att senare under kvällen ta en sväng ut med båten. Dabbe och Macke var ute på tavelfjärden och körde flötestrolling men för dem hade det gått trögt vilket inte lovade gott. Jag lyckades till slut lura med mig en trött far ut med på en kortare tur efter lite gädda, något han inte skulle ångra.

Vi packade grejerna och begav oss ut på jakt efter predatorer. Jag körde med jerkbait och pappa med mitt UL-spö. Det gick, trögt, trögt! Ingen av gäddorna ville luras upp av någon skitmört, firetiger eller annat kul. Till slut bytte jag bete till en mjukis och just som pappa säger "Här såg det fisklikt ut!" så hugger det. Riktigt skönt att få spräcka nollan även om det inte var ett monster som kom upp. En fin fisk ändå. Det tog inte lång stund för än jag sedan lyckades lura upp ännu en gädda som var ungefär lika stor som mitt mjukbete. En hungrig rackare.

"Gäddkungen" visar hur det går till. Skönt att man inte glömt
bort hur man fiskar gädda trots allt nötande efter id.

Det blev kyligare och mörkare vilket resulterade i mer hugg, som vanligt ungefär och det var då UL-grejerna (UltraLätt) börjad leverera. Pappa fick landa två abborrar med kort mellanrum vilket var jättekul för nu hade han ju inte åkt ut helt i onödan. Fisk åt båda! Nu började ju det vanliga snacket om "Hur många har du fått?", "Hur stora har du fått?". Och vi hade faktiskt fått lika många men jag hade ju fortfarande störst fisk, som det ska vara i min båt!

Drömabborre eller bäver kanske?

Jag brukar säga det varje tur, och sa det även idag, att det vore så kul om pappa fick någon större fisk någon gång. Inte alla dessa abborrar utan något han verkligen fick kämpa med. Men han fiskar ju med mindre beten så större fisk är inte lika vanligt men på lättare utrustning är ju en 3kgs gädda kul att tampas med och jag kan inte ens minnas att han skulle fått någon gädda på 3+ på 20år. Han fiskar vanligtvis med 10-30gram spinnspö men hade ikväll mitt 2-11gram UL-spö och just som jag sagt det så händer det magiska, det tar tvärstopp i hans grejer.

Det ser först ut som botten men jag kan snabbt avgöra att det rör sig om fisk. Pappa säger "Det är nog bara en abborre som följer med så lätt" men faktum var att fisken simmade mot boten. Med de tunga knyckarna som fisken gjorde kunde jag se att det var en gädda. Jag vevade snabbt in mina saker och inväntade exalterat på att få se en rolig kamp och vilken kamp det blev. Plötsligt vänder fisken, som jag ser ligga mellan 4-5kg, bort från båten. Där sitter jag och skrattar och njuter av att se pappa drilla gädda på det lilla UL-spöet. Precis vad jag ville! Slirbromsen får jobba som aldrig förr och det tar en bra stund innan jag kan handlanda en riktigt skön gädda åt pappa.

Pappa får lära sig att posera med en gäddmadam, snyggt jobbat!

Efter en snabb mätning och vägning fick hon simma åter och nu kunde vi båda åka hem riktig nöjda och belåtna. Pappa som var lite trött innan sken som en sol hela vägen hem. Det var en av de bästa turerna på länge. Så kul att rätt person fick en sådan fisk, speciellt på ett sådant spö. Helt underbart!!

Som ni förstår fick jag självklart höra att jag för första gången varken fått flest eller störst fisk men vad gör det, tack för att du följde med ut pappa!

4 kommentarer:

Jarkko Riikonen sa...

Värsta posen pappsen din har. Han vet hur man gör :D
Kul med UL!

Markus Burström sa...

Haha ja, jag rättade väl till gäddan lite kanske men det blev ett bra slutresultat. Riktigt kul med UL. Länge sedan man hörde en rulle jobba så mycket :D

Pirkko sa...

Nu får man höra den fiskehistorien i åratal!!! Men, men...huvudsaken är att ni har roligt tillsammans, du och pappa :). Kram: Mamma

Markus Burström sa...

Ja det kommer man säkert att få höra, tur att det inte var en 10kg+ gädda. Allt över 5 är ju mitt har jag sagt åt pappa. ;D